山崎 曜 製本アーティスト

作品と展示

夕陽の向こうに

2017表紙の意匠と制作
168×223×5㎜(開いた状態)


竹を通り抜ける夕日を網戸越しに撮った写真。

写真そのもので表現したくはないので、いろいろなことをして、何が写っているのかを隠す。以下は、その、いろいろなこと。

こんにゃく糊で点々を付けた紙にプリントする。

その紙にロウを撒いて、アイロンをあてて染み込ませる。
冷えたらその紙をもみくちゃにする。独特の雰囲気になる。
そして、プリントした面は内側にする。紙の裏が白く表に見えていることになる。
そこに、黒と白のちぎった和紙と、コナラの新芽の押葉を配置する。

この押葉は私の定番素材。

春に大風が吹いた後、近所の公園などに落ちた新芽を拾いにいく。

そして押葉にする。

これを拾った年はすぐに押葉にできず、干からびさせてしまった。

もったいないので水で戻して広げて押葉にしようとしたのだが、こんどは水につけたまま忘れて放置。気づいた時は烏龍茶のように黒く変色していた。

自分のだらしなさが腹立たしかったが、それでもとりあえず押葉にしてみた。

乾き上がって驚いたのは、表面が深い黒っぽい緑になり、裏面の産毛の面との対比がこれまでにないようないい感じになっていた。

科学の重大な発見も偶然の失敗によって起きる話はよく聞く。

私も、全然重大じゃないけど、こういう楽しみはときどきあるので、そういうことに親近感がある。


内側の面はプリントがそのままなので、これを消すための素材を探す。

グラシンはよく使っているから、もう少し冗談ぽいもの、と。
雨の日に新聞をつつむ薄いポリ袋を使う。これをぴったりサイズに切りそろえて、4重くらいに重ねてかぶせると、よい効果だ。太刀魚のような輝きになって面白い。そして、その4枚の間に、ちぎった黒の和紙を挟む。

夕日の暖かさとわずかな闇が目にじんわりとくる感じになった。絵の具では描けない感じ。


Beyond the sunset
(Sandwitched notebook holder):

I took a picture a sunset coming through Bamboo trees beyond the screen door.

I wanted to hide that was an ordinary photo.

I did many things to conceal.

Below, there are many things.

I printed on two sheets of paper with spots of konnyak paste
Then I sprinkled the wax on the paper and impregnated it with an iron.
I chuck it. It became a unique atmosphere.
Then, make the printed side inside. The back of the paper is white and appears to be visible in the table.
There, I placed some pieces of tore black and white Japanese paper and pressed leaves of konara oak sprout.

These pressed leaves are my standard material.
After the strong wind blows in the spring, we pick up the sprout that fall in the neighborhood park etc.
Then make it an extra leaf.
The year when I picked up them, I could not press them quickly, so that they were dried out.

I didn't want to waste that , I put that into water, I intended to spread it back, but I forgotten that left in water. When I noticed it was discolored black like oolong tea leaf.

I was annoyed with my forgetful, but I tried to make pressed leaves.
After they dried up I was very surprised with the changing of the color. The surface became deep dark green. That made very nice contrast against of hairy shining surfice. I had never seen before. I often hear stories about serious discovery of science caused by accidental failure.

I was not serious at all, but there were times when I had such fun, so I felt close to that kind of thing.

The inner sides were intact photos, I looked for materials to conceal them.
I used Glassine frequently, I wanted to find a bit more jokey,

I used a thin plastic bag that pours in a newspaper on a rainy day. It was a good effect I trim this size perfectly and overlay it in 4piles layered. It was funny as it turned like a scabbard fish. And between the four sheets, we pinched the pieces of torn black washi paper.

I felt in my eyes as the warmth of the sunset and slight darkness. I could not draw that with paint.

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